#dyskusja
Spróbujcie się zastanowić, co robicie w ciągu dnia? Stwórzcie dwie listy:
Możecie pominąć czynności fizjologiczne, jak korzystanie z toalety czy mycie zębów 🙂
Rozwój mediów przyspieszył obieg informacji. Zastanawiacie się, jak bardzo? Wyobraźcie sobie, że człowiek żyjący w średniowieczu przez całe swoje życie przetwarzał tyle informacji, ile współcześnie przetwarzamy w ciągu jednego dnia!
Ile z tych informacji znajduje się w internecie? Studenci University of Leicester w 2015 roku oszacowali, że gdyby chcieć wydrukować cały publicznie dostępny internet, potrzebnych byłoby 4,54 miliarda stron formatu A4. Gdyby ułożyć je obok siebie, utworzyłyby łańcuch, którym można by opasać Ziemię ponad 23 razy!
A układając je jedną na drugiej, zbudowalibyśmy wieżę o wysokości 227 kilometrów, i to drukując dwustronnie!
Data Center Facebooka, znajdujące się w Prineville w stanie Oregon, ma powierzchnię ponad 102 000 metrów kwadratowych. To tyle, co 14 boisk piłkarskich!
Wszystkie treści przechowywane są na serwerach, a przesyłane za pomocą infrastruktury i urządzeń, które generują ogromny ślad węglowy, o którym więcej dowiesz się z lekcji poświęconej temu tematowi.
Zobacz, jak dane z takiego centrum trafiają do Waszego komputera lub smartfona.
60% ruchu internetowego pochodzi z filmów przesyłanych strumieniowo na platformach takich jak YouTube, Netflix, Disney+ czy HBO. Według francuskiego think tanku The Shift Project każdego roku 300 milionów ton dwutlenku węgla generowanych jest podczas oglądania filmów, co stanowi około 1% globalnej emisji gazów cieplarnianych [źródło].
Bitcoin – najcenniejsza kryptowaluta pod względem kapitalizacji rynkowej – zużył szacunkowo w skali świata 105 terawatogodzin energii w 2021 roku. To 1/10 całego rocznego zużycia energii w Polsce [źródło].
Korzystając codziennie przez 1 godzinę z samego Tik Toka, w ciągu roku każdy z Was wytworzy 105 kilogramów emisji CO2. To tyle, ile emituje samochód osobowy podczas pokonywania trasy o długości 1000 kilometrów. A to tylko jedna z wielu usług internetowych, których używacie.
Jak mówią szacunki, do 2025 roku w serwisach chmurowych zlokalizowanych na rozrastających się serwerowniach będzie przechowywanych 100 zettabajtów danych [źródło]. A każdy przesłany bajt zużywa energię!
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego tak trudno powstrzymać się przed scrollowaniem i sprawdzaniem powiadomień? Odpowiada za to dopamina – hormon, który wydziela się, gdy czegoś poszukujemy i to dostajemy.
Dlatego bierzecie telefon, żeby sprawdzić coś konkretnego, a pół godziny później okazuje się, że przescrollowaliście sto metrów w dół… Dlatego też nieustannie czekacie na powiadomienia i lajki – mózg domaga się dopaminy!
Poza tym jeśli mocno angażują Was jakieś treści i dużo czasu poświęcacie na zgłębianie tematu, na przykład dotyczącego zmian klimatycznych, możecie zacząć odczuwać niepokój wynikający z nadmiaru informacji – szczególnie tych negatywnych.
Wasza aktywność w sieci może też spowodować negatywne reakcje innych użytkowników.
JEŚLI ODCZUWASZ EMOCJE PODOBNE DO TYCH OPISANYCH PRZEZ BOHATERÓW POWYŻSZYCH HISTORII, PAMIĘTAJ, ŻE MOŻESZ SKORZYSTAĆ ZE WSPARCIA SZKOLNEGO PEDAGOGA LUB PSYCHOLOGA, ZAUFANEJ BLISKIEJ OSOBY BĄDŹ ZADZWONIĆ NA JEDEN Z PONIŻSZYCH NUMERÓW TELEFONU WSPARCIA
Całodobowa
Linia
Wsparcia
800 70 2222
Antydepresyjny
Telefon
Zaufania
22 484 88 01
Telefon
Zaufania
dla Dzieci
i Młodzieży
116 111
Telefon dla
Rodziców
i Nauczycieli
w sprawie
Bezpieczeństwa Dzieci
800 100 100
POZNAJCIE TEŻ 10 ZASAD HIGIENY CYFROWEJ OPRACOWANYCH PRZEZ FUNDACJĘ DBAM O MÓJ ZASIĘG
Nasz mózg nie jest ewolucyjnie przystosowany do przetwarzania tak dużej ilości informacji, z jaką mamy do czynienia, korzystając nadmiernie z internetu.
Dajmy mu odpocząć!
Ograniczając Wasz cyfrowy ślad węglowy, nie jesteście sami! Najwięksi gracze na rynku internetowej infrastruktury wraz z organizacjami międzynarodowymi pracują stale nad obniżeniem emisyjności internetu. Kraje Unii Europejskiej przyjęły w tym celu politykę „Droga ku cyfrowej dekadzie”.
Ponadto, Komisja Europejska przyjęła strategię, która ma na celu zapewnienie dostępnych, dostosowanych do wieku, zapewniających informacje treści i usług internetowych, z uwzględnieniem dobra dzieci i młodzieży.
Internet, jak wiele innych technologii, nie jest neutralny klimatycznie i może wpływać na nasze samopoczucie, jednak to świetne narzędzie umożliwiające również walkę ze zmianami klimatu czy nawiązywanie i utrzymywanie relacji z bliskimi. Choćby ta lekcja jest przykładem działania na rzecz edukacji ekologicznej.
Korzystając rozsądnie z sieci, pomożesz nie tylko środowisku, ale też swojemu mózgowi.
Wykonanie: Mamy Projekt
Opracowanie graficzne: Justyna Osiecka
Wykonanie strony: Karolina Dylik-Ostrowska
Programowanie Genially: Agnieszka Kubica
Koordynacja: Rafał Kupiński
Współpraca merytoryczna: Marta Szymczyk, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog
Lekcja współfinansowana jest przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce oraz firmę Światłowód Inwestycje.
Zwróćcie uwagę, że w tym czasie na świecie żyło około 7,9 miliarda ludzi. W tym ok. 5,9 miliarda w wieku powyżej 15. roku życia. Oznacza to, że blisko miliard ludzi na świecie, w wieku powyżej 15 r.ż., nie ma dostępu do internetu i żyje offline.